Neem contact op

Wij zullen de laatsten zijn om te zeggen dat we nooit fouten maken; dat gebeurt iedereen wel eens. In tijden van stress komt dit echter vaker voor dan anders. Er worden (domme) fouten gemaakt, die niet waren gemaakt als er iets meer tijd voor reflectie was geweest. Fouten kunnen leiden tot kritiek en afwijzing; en dat doet mensen twijfelen aan hun capaciteiten. De een laat dit makkelijk van zich afglijden, maar de ander kan er enorm mee zitten. Sommigen gaan hierdoor geloven dat ze niet de moeite waard zijn, en dat sijpelt door in hun gedrag. Ze halen zichzelf steeds naar beneden en maken zich zorgen over welke slechte dingen hen nu weer zullen overkomen. Kortom: ze verwachten dat ze altijd weer gekwetst en afgewezen zullen worden. Hierdoor vermijden ze het nemen van beslissingen, of nemen ze slechte beslissingen die negatieve aandacht uitlokken. 

Praktijkvoorbeeld: Joyce 

Joyce is al jaren ongelukkig in haar huwelijk. Haar man is alcoholist, en door zijn verslaving zijn ze jaren geleden hun koopwoning kwijtgeraakt. Bovendien zijn de kinderen al op jonge leeftijd uit huis gegaan. Vrienden en familie blijven weg en Joyce staat er grotendeels alleen voor. Zelf heeft Joyce aandacht voor iedereen. Ze is attent, zorgzaam en aardig naar anderen. Toch is ze vaak alleen en voelt ze zich niet geliefd. Mensen om haar heen proberen haar te helpen door haar te overtuigen om uit de relatie te stappen en voor haarzelf te kiezen. Maar Joyce past zich binnen haar huwelijk steeds weer aan, ze cijfert zichzelf weg. Ze twijfelt ontzettend en wil niemand kwetsen. Ze probeert op allerlei manieren bevriend te blijven met de mensen om haar heen, en maakt hierbij regelmatig onhandige opmerkingen. Voor haar gevoel keren de mensen zich tegen haar. Steeds als ze op het punt staat een beslissing te nemen, krabbelt ze terug vanuit haar onzekerheid, waardoor de mensen uit haar omgeving haar niet langer steunen.  

De achtergrond van mensen met een laag zelfbeeld 

Mensen die ‘domme’ fouten maken en hun zelfvertrouwen verliezen, twijfelen vaak aan hun eigenwaarde en sympathie. Wat zij echt nodig hebben is positieve erkenning voor wie ze zijn als persoon, en weten dat zij onvoorwaardelijk geliefd zijn. Zij gedijen in hechte relaties, en zoeken een gemeenschap en steun. Deze mensen zijn van nature meelevend, gevoelig en warm. Zij streven naar harmonie en positieve emotionele ervaringen. Wanneer hun grenzen worden overschreden of wanneer er slechte dingen gebeuren, staan zij voor een dilemma. Ze voelen zich boos over hoe ze behandeld zijn, maar ze spreken er niet over, om de lieve vrede maar te bewaren. Ze stoppen hun woede weg, bang dat hun uiting daarvan leidt tot afwijzing en een verstoorde harmonie in de relatie. 

Het gevaar is dat naar binnen gekeerde woede vaak omslaat in zelfverachting en depressie. In plaats van hun grenzen en behoeften te laten gelden tegenover degenen die een grens hebben overschreden, beginnen deze mensen te geloven dat zij de slechte dingen die hen overkomen verdienen. Hun gedrag kan een self fulfilling prophecy worden: een voorspelling die eigenlijk niet helemaal klopt, maar uiteindelijk toch uitkomt doordat deze foutieve verwachting over de toekomst nieuw gedrag heeft aangewakkerd. Alleen als ze assertief authentieke boosheid kunnen uiten in hechte relaties kunnen zij ‘gezonder’ functioneren. 

Herken jij jezelf hierin? 

Onthoud: je bent de moeite waard en je bent OK. Het maakt niet uit hoe anderen op je reageren. Jouw behoeften zijn net zo belangrijk als die van een ander. Het is OK om boos te zijn, en het is OK om dat op een gezonde manier te uiten. Het is een manier om te laten zien dat je jezelf én de mensen om wie je geeft waardeert. Omring jezelf met mensen die van je houden, die om je geven, en die bereid zijn om je te confronteren zonder je af te wijzen. Zorg voor je zintuiglijke behoeften: comfort dat de zintuigen koestert is een geweldige oplader van je batterij! 

Tips voor communicatie met mensen die kampen met weinig eigenwaarde 

  • Laat met persoonlijke woorden van bevestiging, empathie en bezorgdheid zien dat je om hen geeft. 

  • Stel persoonlijke vragen over familie, vriendschappen en gevoelens, en lúister. 

  • Vertel dat zij als persoon belangrijk voor je zijn, wat zij ook zeggen en hoe zij ook handelen. Geen verplichtingen. 

  • En vooral: behandel hun uiting van boosheid met grote zorg en respect. Het is voor hen een van de moeilijkste dingen om te doen. 

 

Geïnspireerd op de blog van Nate Regier / https://www.next-element.com/

Meer van mij

Ontdek meer over

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van de laatste tips en inzichten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je maandelijks up to date!

Neem contact op

Leuk dat je meer wilt weten over PCM. Laat je ons weten hoe we je kunnen helpen? We nemen binnen 24 uur contact met je op.


Inloggen MijnPCM



Inloggen


Ik ben nog niet ingeschreven,
Schrijf je in

Wachtwoord vergeten

Ik ben nog niet ingeschreven


Meld je nu aan voor MijnPCM, de omgeving voor gecertificeerde PCM-trainers en -coaches.

Schrijf je in

Schrijf je in


Ik ben al ingeschreven,
Inloggen


Ik ben al ingeschreven


Fijn om je weer te zien :)

Inloggen
Schrijf je in


Dank voor je interesse!

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van verschillende soorten cookies op onze website. Wil je doorgaan?