Neem contact op

Hoe te communiceren met mensen die te controlerend en te kritisch zijn

Het probleem

Sommige mensen worden vanuit stress overdreven kritisch over het werk en de resultaten van anderen. Ze hebben een obsessie voor tijd, netheid, orde, en eerlijkheid en raken gefrustreerd terwijl ze alles en iedereen proberen te controleren. Anderen zijn hierdoor niet graag bij hen in de buurt. Terwijl deze mensen zelf vaak niet inzien dat zij juist degene zijn die anderen wegjagen. Ze realiseren misschien wel naleving van hun bange, onzekere werknemers en collega's, betrokkenheid creëren ze NIET.

Praktijkvoorbeeld: moeder, zoon en huiswerk

Het is examenjaar mavo. Na twee coronajaren is een puber helemaal klaar met school en heeft geen zin om te leren. Hij klaagt, begint laat met leren en is liever bezig met leuke dingen, zoals afspreken met vrienden, sporten, chillen. Zijn moeder weet dat hij met de mentor heeft afgesproken dat hij beter gaat plannen zodat hij er alles aan doet om te slagen voor zijn examen. Ze merkt dat hij nog steeds te laat begint met leren, met onvoldoendes als gevolg. Dagelijks vraagt ze hem meerdere malen per dag naar zijn planning. Als hij afspraken niet nakomt bekritiseert ze zijn houding en gedrag. Ze wil graag helpen maar voelt zich machteloos, snapt niet waarom hij zijn afspraken niet nakomt en niet inziet hoe belangrijk het is dat hij tijdig moet gaan leren. Het resultaat van haar goed bedoelde gedrag? De jongen voelt zich niet geaccepteerd en vertoont nog meer ‘rebellerend’ gedrag. Moeder snapt niet wat ze moet doen om tot haar zoon door te dringen. Ze voelt zich machteloos, is verdrietig en projecteert haar frustratie en verdriet wederom op haar zoon. Ze wil zo graag helpen, maar haar overcontrolerende gedrag heeft een negatief effect. Haar zoon wil nu helemaal geen hulp meer. Ze wordt uitgenodigd los te laten en te leren vertrouwen. En mag inzien dat een klankbord zijn helpt en vaak ook gewaardeerd wordt, maar dat ongevraagd advies geven en overcontroleren juist averechts werken.  

Het achterliggende verhaal

Over controlerende mensen hebben behoefte aan positieve erkenning voor hun harde, productieve werk en hun kostbare tijd. Wanneer zij deze erkenning niet positief krijgen, proberen ze deze op een negatieve manier alsnog te realiseren, en wel door kritiek te leveren op het werk en de tijdsstructuur van anderen. Wat zij zich niet realiseren is dat mensen over het algemeen niet dom en lui zijn. Het echte probleem is dat niemand een ander kan controleren, of de gebeurtenissen om hen heen. Hoe meer je het probeert, hoe gefrustreerder je raakt.

Wanneer jij jouw gedrag hierin herkent

De sleutel voor jou is om te accepteren dat je geen controle hebt over iets anders dan je eigen gedrag, houding en gedachten. Concentreer je op het goed uitvoeren van je werk, het delen van je ideeën als je daar toestemming voor hebt, en het steunen van anderen. Wees een klankbord, geen oplossingenbord. Zorg ervoor dat je regelmatig vrije tijd neemt, zodat je niet het slachtoffer wordt van het geloof dat jouw klok, jouw takenlijst en het strategieplan jouw leven bepalen.

Wist je dat mensen die kritisch en aanvallend zijn ten opzichte van anderen een hoger risico op hartproblemen hebben? Onderzoek toont aan dat mensen met een hoger niveau van geuite vijandigheid een grotere kans hebben op een beroerte of hartaanval.

Tips voor communicatie

·   Vraag regelmatig naar hun ideeën en analyses. Wees proactief, wacht niet tot ze in het diepe duiken.

·   Vraag toestemming voor hun tijd, en plan het wanneer mogelijk. Dring nooit binnen en eis niet dat ze alles laten vallen voor jouw noodgeval.

·   Bevestig hun harde werk, geef specifiek aan wat ze hebben bereikt en hoe het de efficiëntie, productiviteit of voortgang van een doel heeft verbeterd.

·   Geef ze alle informatie die ze nodig hebben om hun werk te doen. Hou geen informatie achter, dit wordt ervaren als een belediging voor hun intelligentie en ontneemt het vermogen te plannen.

·   Blijf bij de feiten. Vermijd koetjes en kalfjes met veel emotie.

·   Breng hen indien mogelijk vooraf op de hoogte van een wijziging in de plannen. Ze houden niet van verrassingen.

Dit artikel is deel één in een serie over hoe te communiceren met mensen die stress ervaren. Je mag deze artikelen zien als 'zes tips' om gezond te blijven op het moment dat anderen zich vreemd gedragen. Lees alle zes artikelen om te ontdekken waarom mensen doen zoals ze doen, en hoe je door de juiste communicatie een positief verschil kunt maken.

Inspired by Nate Regier / https://www.next-element.com/

Meer van mij

Ontdek meer over

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van de laatste tips en inzichten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je maandelijks up to date!

Neem contact op

Leuk dat je meer wilt weten over PCM. Laat je ons weten hoe we je kunnen helpen? We nemen binnen 24 uur contact met je op.


Inloggen MijnPCM



Inloggen


Ik ben nog niet ingeschreven,
Schrijf je in

Wachtwoord vergeten

Ik ben nog niet ingeschreven


Meld je nu aan voor MijnPCM, de omgeving voor gecertificeerde PCM-trainers en -coaches.

Schrijf je in

Schrijf je in


Ik ben al ingeschreven,
Inloggen


Ik ben al ingeschreven


Fijn om je weer te zien :)

Inloggen
Schrijf je in


Dank voor je interesse!

Deze website maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van verschillende soorten cookies op onze website. Wil je doorgaan?